Khamis, 31 Julai 2014

Kaedah Mudah Promosi Blog Melalui Facebook

Cara Mudah Promosi Blog Lewat Facebook

Seiring dengan perkembangan pesat bidang teknologi telekomunikasi khususnya internet, semakin banyak pula pengguna internet yang terus bertambah setiap harinya. Hal tersebut masih ditunjang dengan semakin mudahnya untuk mengakses internet melalui mobile sekarang ini.

Dari sekian banyak pengguna internet saat ini, pasti sudah sangat akrab dengan sosial media yang bernama Facebook. Selain sebagai alat komunikasi antara teman, banyak juga yang menggunakannya sebagai satu cara promosi melalui Facebook .

Melihat fenomena yang ada, kita juga boleh memanfaatkannya sebagai satu cara untuk promosi blog melalui Facebook yang akhirnya dapat meningkatkan jumlah pageview maupun pengunjung pada blog yang kita urus. Hal ini terbukti dari jumlah pengunjung blog guns ini setiap harinya selalu didominasi pengunjung yang datang melalui Facebook.
Melalui artikel Cara Mudah Promosi Blog Melalui Facebook ini, saya akan cuba berkongsi apa yang selama ini sudah saya lakukan, dan hasilnya cukup lumayan. Bagi anda yang ingin mencuba jangan bimbang, semua percuma koq alias tanpa bayar.

KAEDAH MUDAH PROMOSI BLOG MELALUI FACEBOOK


(I) Menggalakkan blog anda di laman profil Facebook 

Laman profil Facebook merupakan salah satu tempat yang sangat strategik untuk mempromosikan blog anda, kerana setiap orang yang masuk ke Facebook anda boleh dipastikan akan melihat bahagian profil terlebih dahulu. Untuk itu manfaatkanlah laman profil untuk menyenaraikan maklumat dan alamat blog anda. 

(Ii) Cantumkan alamat blog anda dalam Maklumat Hubungan

Selain di laman Profil, anda boleh mempromosikan blog dengan menyenaraikan URL blog pada bahagian Maklumat Hubungan, sehingga orang yang melihat Maklumat Hubungan Anda dapat langsung melakukan klik untuk menuju ke blog yang anda urus. 

(Iii) Buat status facebook dengan update posting anda

Sebagaimana kita tahu, status Facebook adalah ciri utama yang digunakan oleh pengguna Facebook, maka gunakanlah status Facebook untuk memberitahu tentang posting baru yang kita buat, jangan lupa untuk memberi link yang akan sangat memudahkan orang untuk menuju pada postingan yang kita maksud 

(Iv) Gunakan ciri Catatan untuk membuat keterangan blog anda

Tulis dalam ciri catatan tentang aktiviti blogging anda, mungkin akan lebih bermanfaat bila dibandingkan dengan menuliskan keluh kesah cinta yang sedang anda alami. hm..hm..hm..

Anda juga boleh mengimport RSS Feed blog sebagai posting automatik dalam ciri catatan tersebut, sehingga setiap kali ada posting baru secara automatik juga akan tampil dalam ciri catatannya. 

(V) Buat laman Facebook untuk blog Anda

Sebenarnya laman Facebook atau Fanpage memang digunakan untuk keperluan promosi. Jadi sangat sayang jika tidak terhingga ciri laman atau fanpage ini.

Demikianlah Cara Mudah Promosi Blog Melalui Facebook ini, semuga dapat bermanfaat dan berguna untuk anda guns semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan