Ahad, 25 November 2012

Buat Ebook Secara Mudah dan Cepat



Artikel ini boleh dijadikan rujukan bagi  yang ingin membuat ebook sendiri. 
Cara membuat ebook mudah dan cepat boleh menggunakan software PrimoPDF. Perlu diketahui bahwa software ini digunakan untuk menconvert dokumen dalam format PDF. Ini sebenarnya adalah salah satu cara atau kaedah untuk membuat ebook.
Cara membuat ebook yang saya terangkan di sini sangat cepat, tidak memerlukan waktu lama. Caranya juga sangat mudah. Ikuti petunjuk berikut ini.
1. Download software PrimoPDF dengan mengunjungi laman ini. Setelah filenya didownload, instal pula ke komputer. Selepas itu akan  muncul dokumentasi untuk mengisi pendaftaran email. Ini berguna jika  menginginkan informasi update dari si pembuat software.
2. Sebelum itu persiapkanlah file dalam format doc atau docx iaitu skrip artikel, novel, panduan atau dokumen lain dalam Microsoft Word yang telah disiapkan.
3. Sebaik-baiknya telah membuat gambar sebagai cover ebook dan tempatkan di halaman lain untuk dikombinasikan kepada dokumen ebook ini. 
4. Bukalah file tersebut lalu klik pada Office Button dan kemudian pilih Print. Pilihlah PrimoPDF sebagai printer untuk mencetak dokumen anda. Lihat gambar ini.
Cara Membuat Ebook
Setelah itu tekan Ok.

5. Pada software PrimoPDF versi terbaru akan ada tampilan Streamline PrimoPDF. Klik No jika anda tidak perlu. Selanjutnya akan muncul tampilan seperti gambar berikut.

Membuat Ebook
6. Kemudian boleh memilih Ebook. Selanjutnya  lihat pada Document Properties, tekan Change untuk mengisi data yang diperlukan. Di sana boleh mengisi Title (judul ebook), Author (nama pengarang), Subject (deskripsi ebook anda) dan Keyword (kata kunci untuk ebook yang telah diciptakan). Setelah itu klik Ok.
7. Selanjutnya lihat pada PDF Security. Klik pada Change. Di sana boleh setting apakah ebook anda menggunakan password atau tidak. Jika ya klik pilihan Require a password to open the document dan tuliskan password yang telah diberi pada peringkat awal.
Cara Mudah Membuat Ebook
8. Jika  ingin mengunci dokumen ebook yang telah diciptakan itu agar tidak boleh diedit orang lain, boleh mengklik pada pilihan Require a password to change security settings and access spesific functions, lalu tuliskan password di dalam kotak. Seharusnya perlu ingatkan password yang telah ditetapkan tadi jika sekiranya ingin mengedit dokumen ebook.
9. Seterusnya akan diberi pilihan apakah ebook hendak diprint atau tidak. Pilih None untuk mendisable. 
10. Diberi pilihan samaada ebook yang diciptakan telah bersedia dicopy atau tidak. Setelah itu tekan Ok. Tekan lagi Create PDF. 
11. Sebenarnya boleh memberikan nama file ebook dan pastikan bahwa anda memilih save as type sebagai PDF file. Setelah itu tekan Save. Dengan itu selesai sudah ebook dibuat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan