Jumaat, 23 November 2012

Paypal : Bank Maya


PayPal adalah sebuah laman web yang membolehkan anda untuk memindahkan wang secara langsung kepada orang lain melalui internet. Ia adalah kaedah yang paling biasa pembayaran kerana ia tidak tertakluk kepada yuran yang tinggi pindahan kawat, masa menunggu yang lama (dan kadang-kadang yuran) transfer bank, dan berisiko tinggi pesanan tunai atau wang tersembunyi. Bagi mewujudkan satu akaun PayPal, anda perlu hanya akaun bank (atau kad kredit) dan alamat e-mel.

Manakala PayPal tidak mengenakan yuran keahlian, ia masih perniagaan dan mereka kekal pelarut dengan mengenakan bayaran 2.4% -3.9% kebanyakan atas urus niaga. Bayaran ini boleh menjadi setinggi 6% jika penjual dan pembeli tinggal di negara-negara yang berbeza, menggunakan mata wang berlainan, atau menggunakan kad kredit untuk membayar (antara lain).

Menurut kepada terma PayPal perkhidmatan, adalah menjadi tanggungjawab penjual untuk menampung kos yuran. Anda boleh diharamkan daripada PayPal untuk mengenakan yuran tambahan kepada mereka yang menggunakan PayPal sebagai cara pembayaran.

PayPal adalah digunakan untuk menghantar pembayaran melalui internet secara selamat. Anda boleh memilih untuk membayar dari baki akaun PayPal anda, kad kredit, kad debit, atau akaun bank. Untuk membuat pembelian PayPal, pilih PayPal semasa checkout di laman web dan memilih kaedah pembayaran anda. Dana anda dipindahkan dengan segera dan selamat. PayPal kini tidak boleh digunakan oleh Pelanggan dengan perkapalan Kanada dan / atau alamat bil.

Untuk memulakan, anda hanya perlu mengisi pendaftaran PayPal dengan jenis akaun yang anda mahu, negara tempat tinggal, alamat rumah, dan maklumat login.

PayPal adalah sangat selamat dan komited untuk melindungi privasi pengguna. Penipuan yang terkemuka industri pasukan pencegahan sentiasa membangunkan teknologi-of-the-art untuk menyimpan wang anda dan maklumat selamat. Apabila anda menggunakan PayPal untuk menghantar wang, penerima tidak pernah melihat akaun bank anda atau nombor kad kredit.

Untuk mendapatkan respon yang paling cepat, anda boleh mengakses Pusat Bantuan mesra pengguna. Dibangunkan oleh pasukan Perkhidmatan Pelanggan PayPal, Pusat Bantuan ini mengandungi pangkalan data maklumat yang komprehensif. Anda hanya perlu menaip soalan ke dalam kotak carian untuk menerima jawapan yang lengkap. 

Jika anda tidak menjumpai maklumat yang anda perlukan dalam Pusat Bantuan, PayPal wakil Khidmat Pelanggan sedia untuk membantu anda. Menghantar e-mel untuk respon segera atau hubungi PayPal secara langsung melalui telefon:


Pada masa ini, kami menyediakan sokongan dalam bahasa Inggeris, Kantonis atau Mandarin. Sila gunakan bahasa yang disokong apabila menghubungi kami. Tel: 603-77237155
8:00 MYT di 22:00 MYT dari Isnin hingga Jumaat, 9:00 MYT hingga 18:00 MYT dari Sabtu hingga Ahad. Apabila ada masalah dengan akaun PayPal anda, hubungi PayPal melalui telefon - ingat nombor PIN anda - untuk bantuan.


Semua bahawa sesiapa yang benar-benar perlu untuk menubuhkan sebuah akaun PayPal adalah alamat e-mel yang sah. Sehingga pertengahan 2011, terdapat tiga jenis akaun: peribadi, Perdana Menteri dan perniagaan. Akaun-akaun peribadi adalah akaun individu yang membenarkan pengguna untuk menghantar dan menerima wang dan untuk membuat dan menerima bayaran bagi perkhidmatan seperti eBay. Akaun premier direka untuk pengguna yang ingin membeli dan menjual secara meluas menggunakan nama sendiri. Akaun perniagaan yang ditubuhkan di bawah nama syarikat atau perbadanan.

Akaun PayPal yang disahkan adalah akaun yang telah lulus pemeriksaan PayPal dan mempunyai butirannya disahkan. Akaun boleh disahkan oleh dikaitkan dengan akaun bank yang sah atau diluluskan untuk kad kredit PayPal atau kredit pembeli. Perkhidmatan banyak pada PayPal adalah terhad sehingga akaun disahkan. Verified akaun yang berkaitan ke alamat yang disahkan. Apabila pengguna PayPal mempunyai alamat yang telah disahkan, ia bermakna bahawa alamat yang disenaraikan untuk pengguna yang telah disahkan dan mendapati sebagai tulen.

Manakala perlindungan penjual pada PayPal adalah lebih terhad, ia tidak wujud. Sentiasa kapal melalui kaedah penghantaran yang dikesan ke alamat yang disahkan, dan masukkan maklumat pengesanan pada PayPal. Cara itu, pembeli tidak boleh palsu memfailkan pertikaian bagi item yang tidak diterima dalam usaha untuk penipuan penjual.

(1) yang jumlah transaksi dalam tempoh 1 pendek masa daripada pelbagai PayPal dianggap selamat (contohnya, hanya menandatangani sehingga dengan Paypal untuk menerima sejumlah wang yang besar, atau untuk menerima wang yang banyak hari ini, pada hari berikutnya meminta yang menarik diri, ia disyorkan penghutang itu 30 hari selepas menarik balik keperluan, dan tidak menyebut akaun kosong)
(2) sumber transaksi masalah. (Ini membekukan terpantas, jadi sila tidak diniagakan rizab PayPal, kira-kira dan semua bukti transaksi PayPal, seperti dokumen mel, kenalan, e-mel, dan sebagainya)
(3) Gunakan pelayan proksi untuk melawat akaun PayPal (ini dengan serta-merta akan dibekukan).
(4) Seseorang yang didaftarkan banyak akaun PayPal.
(5) penjualan pelanggaran palsu barangan yang dilarang, atau masa yang singkat telah beberapa aduan pengguna.
(6) PayPal lain fikir mungkin ada masalah dengan transaksi.

Jenis mata wang di PayPal

Dolar AS, euro, Dolar Australia, Canadian Dollar, Koruna Czech, Denmark Krone, Dolar Hong Kong, Forint Hungaria, Dolar New Zealand, Norway Krone, Poland Zloty, British Pound, Dolar Singapura, Swedish Krona, Swiss Franc, Yen Jepun, Peso Mexico, Israel Shekel, Real Brazil, Ringgit Malaysia, Peso Filipina, Dolar Taiwan Baru, Baht Thailand, Turkish Lir.

CARA DAFTAR PAYPAL

Sekarang sudah semakin mudah hendak daftar akaun paypal,  sebab sudah banyak bank  bekerjasama dengan paypal ni antaranya Maybank, RHB dan Public bank. Dan rasanya, menggunakan kad debit lebih selamat dari kad kredit. Dan paling best, paypal turut menggunakan matawan Ringgit Malaysia (MYR). Sesiapa yang suka shopping online didalam atau luar negara atau pun penjual online (blogshop) mesti tahu apa yang dikatakan paypal.

Apa itu PayPal?
PayPal adalah salah satu alat pembayaran menggunakan internet untuk membuat pembelian online atau menerima duit. PayPal banyak digunakan untuk urusan jual-beli dan dijamin selamat. Selamat yang dimaksudkan adalah tanpa perlu mendedahkan nombor kad kredit atau maklumat kewangan kita. 
Kelebihan menggunakan PayPal
  • Cepat – pembayaran dibuat serta-merta
  • Privasi – PayPal tidak mendedahkan maklumat kewangan kepada penjual.
  • Global – PayPal diterima hampir kesemua negara di dunia ini, ia juga boleh digunakan untuk membuat bayaran pada peringkat tempatan ataupun antarabangsa.
  • Mudah – Menghantar wang / Membuat pembayaran dengan hanya berberapa klik sahaja.
  • Dipercayai – Mengetuai dalam industi membasmi penipuan kad kredit dalam menjaga keselamatan data pelanggan.
  • Keberkesanan – Ianya adalah percuma untuk menghantar wang, dan PayPal sesuai digunakan untuk pelbagai jenis perniagaan.
Langkah-Langkah Daftar Paypal
Pastikan anda ada debit kad Maybank yang sah (kad ATM yang ada gambar cherry) dan boleh check secara online. Untuk debit kad bank yang lain, anda perlu pastikan cara setting dengan bank masing-masing. Sebab lain bank, lain cara settingnya.

1. Buka link http://www.paypal.com dan klik sign up.

2. Bila sudah klik sign up, akan keluar gambar seperti dibawah. Jangan lupa pilih negara dan klik ‘get started’ kat bahagian ‘premier’. 
 
 3. Selepas itu, isi  form yang keluar dengan maklumat yang betul. Untuk bahagian nama, Jika nama anda ada 3 suku kata, contoh : Ahmad bin Abu, isi macam biasa.  Tapi jika nama anda cuma 2 suku kata, contoh: Ahmad, isikan ‘first name’ dengan Ahmad dan ‘last name’ dengan Abu. Biarkan middle name kosong.

 
4. Bila sudah isi form, klik ‘agreed and get started’. Bila sampai tahap ini, akan keluar gambar seperti di bawah. Step in, i anda isi saja no.kad, lepas itu tunggu email untuk step seterusnya.
5. Lupa pulak nak bagitahu, pada tahap ini PayPal akan potong RM10 dari akaun Maybank untuk pastikan no kad yang dimasukkan tadi adalah milik sendiri dan bukan orang lain. Tapi jangan risau, selepas debit kad confirm, PayPal akan kembalikan RM10 tersebut ke dalam akaun PayPal.

6. Biasanya, untuk confirmkan debit kad tersebut akan mengambil masa 2 ke 30 hari. Ikut statement bank. Kalau maybank 2 hari saja dan boleh check terus secara online tanpa perlu tunggu statement sampai rumah.

7. Cara nak confirmkan debit kad, log in akaun PayPal kemudian klik ‘confirm debit card’ dan masukkan 4 angka rahsia. Dari mana nak dapatkan 4 angka rahsia. Ok, 4 angka itu boleh dapatkan di statement maybank.

8. Terlebih dahulu, buat log in dulu maybank2u. Lepas itu, klik ‘accounts and banking’ di tab menu. Dan seterusnya klik ‘wadiah saving account’. Kemudian akan keluar gambar  sebagaimana gambar bawah ini.


9. Sila  klik ‘debit card history’,  Akhir sekali akan keluar statement. So, Dari mana hendak ambil 4 angka,  ambil selepas perkataan ‘SALE PP XXXX‘. Kemudian masukkan angka tersebut dekat bahagian kotak untuk confirm debit kad di akaun paypal yang kita buka tadi, terus save dan boleh shopping guna akaun paypal.
Apa-apa pun, sentiasa check email anda.  Sebab PayPal akan hantar email samada langkah-langkah yang anda buat tu berjaya atau tidak.

1 ulasan:

  1. boleh emailkan cara - cara buka akaun paypal di afzalafzal618@gmail.com

    BalasPadam