Isnin, 9 Jun 2014

11 Aplikasi Telefon Bimbit Paling Canggih


Anda mempunyai telefon bimbit Android? Tentu anda memerlukan Aplikasi Android paling canggih agar penggunaan telefon bimbit ini lebih optimum.Berikut ini adalah 11 aplikasi Android yang dianjurkan untuk dimuat turun:

1. File Manager. File Manager berfungsi mengatur seluruh file. Sebenarnya, tetapan file boleh dilakukan dengan bantuan komputer. Namun, akan lebih berkesan bila dilakukan melalui phone secara langsung. Root Explorer dan ES File adalah contoh aplikasi file manager.

2. Opera Mini (pelayar). Opera mini adalah pelayar alternatif dari pelayar bawaan Android. Apabila sambungan internet anda cukup lambat, maka pelayar ini menjadi pilihan yang tepat untuk telefon Android anda.

3. Terminal Emulator (utility / tool). Terminal emulator adalah sebuah emulator terminal untuk Android. Fungsinya mirip dengan gnome-terminal di linux. Apabila anda ingin menggunakan aplikasi ini secara maksimum, maka anda perlu me-root telefon anda terlebih dahulu.

4. Task Manager. Task manager merupakan aplikasi pengatur proses di telefon bimbit Android. Fungsi utamanya adalah mematikan proses (aplikasi) lain secara manual. Apabila telefon bimbit anda mempunyai kapasiti RAM yang kecil, maka sangat disyorkan untuk mempunyai aplikasi ini. Contoh aplikasi Task Manager: Advanced Task Killer.

5. Advance. Telefon bimbit anda sudah di-root? Maka aplikasi ini adalah aplikasi yang 'harus dipunyai'. Superuser adalah aplikasi yang menyediakan Previlege su bagi aplikasi yang memerlukan Previlege superuser. Su adalah istilah untuk Previlege root di persekitaran unix.

6. Screenshot taker. Screenshot pengambil merupakan aplikasi yang fungsinya untuk 'menangkap' (screen shooting) skrin android anda. Fungsinya seperti mengambil foto, tapi yang diambil adalah gambar paparan Android anda pada masa tertentu. Contoh aplikasinya: screenshot it (Handphone anda perlu di-root).

7. Documents Reader. Jika anda gemar membaca, maka anda memerlukan aplikasi untuk membaca dokumen semacam MS.Word, MS.EXCEL, Adobe Reader, Chm Reader dan lain-lain. Di Android, biasanya satu aplikasi boleh menyokong pembacaan beberapa macam dokumen secara bersamaan, jadi anda tak perlu memerlukan aplikasi yang berbeza untuk membaca jenis dokumen yang berbeza, misalnya Documents to go (boleh membaca word, excel, powerpoint, pdf), iReader (untuk membaca chm, epub, txt, dengan format yang sangat menarik).

8. GPS Maps. GPS Maps merupakan aplikasi yang boleh membantu anda jika tidak tahu arah dalam perjalanan ke suatu lokasi. Dengan aplikasi ini, anda boleh mengesan ke mana saja anda sudah melakukan perjalanan. Contoh aplikasi GPS Maps: Google Maps, GPSCompassMaps.

9. Virtual Keyboard. Aplikasi Virtual Keyboard ini menyediakan watak tambahan yang tidak tersedia di Virtual keyboard bawaan Android. Contoh aplikasi virtual keyboard adalah: Hacker 's keyboard, Multilingual Keyboard.

10. Media Player. Untuk bermain jenis-jenis fail yang mungkin tidak di boleh dimainkan player bawaan Android, anda memerlukan player tambahan untuk Android anda. 

11. ShareKey. ShareKey membolehkan anda membuka pintu rumah tanpa perlu menggunakan kunci. Cara menggunakan Aplikasi Sharekey cukup mudah, anda hanya perlu mengayunkan telefon anda ke gagang pintu rumah yang terkunci dan pintu pun akan segera terbuka.

ShareKey akan tersedia untuk OS Android yang menggunakan teknologi NFC. Jadi untuk telefon pintar yang tidak menyokong NFC, anda tidak boleh menggunakan salah satu aplikasi Android paling canggih ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan