Jumaat, 13 Jun 2014

Tip Mencari Kenalan Facebook dari Luar Negara


Ramai dikalangan kita yang sudah mempunyai akaun facebook. Ternyata facebook dianggap menjadi trend masakini yang tidak ada batasan untuk mempunyai sebuah akaun di facebook.

Pemiliknya terdiri dari berbagai golongan umur, gender, ras, suku, warna kulit mahupun sesuatu bangsa atau keturunan. Semuanya saling terkoneksi satu dengan lain, ini karena facebook berperanan menghubungkan setiap individu ataupun kumpulan tertentu didunia ini.

Boleh dikatakan hampir setiap hari kita membuka facebook, walaupun hanya mengupdate status ataupun cuma melihat pemberitahuan ataupun info-info yang ada didalamnya.
Sesetengah dari anda hanya memiliki kenalan yang berasal dari daerah, negeri dan negara anda sahaja untuk bertukar-tukar fikiran, bertukar-tukar info dan sebagainya.

Pernahkah anda berfikir, bagaimana untuk mendapatkan kenalan dari Luar negara. Maklum sajalah kadangkala dalam hal-hal tertentu ada yang ingin mencari kenalan di luar negara untuk bertukar-tukar fikiran, info mahupun ingin belajar mengenali budaya sesuatu bangsa ataupun ingin belajar bahasa mereka untuk memperluaskan lagi pengetahuan dan pengalaman.

Tip untuk mendapatkan kenalan luar negara, anda boleh mengikuti panduan atau tip berikut:

Langkah Pertama

masuk / login dulu ke dalam akaun facebook anda





Kenapa anda harus login dulu? Kerana kemudiannya anda boleh meng-ADD kenalan anda nanti, anda tidak perlu login anda. Cara ini hanya untuk memudahkan anda saja.

Langkah Kedua
Buka Tab baru dan masuk Google.com.
Lalu tulis pada kolum pencarian "GOOGLE.COM/JAPAN"
atau mana-mana negara di dunia.



Contoh : Jika kita ingin mencari kenalan orang Jepun, kita perlu mencatat nama negara Jepun (Japan) di google dalam pencarian kita.

jika anda ingin negara selain Jepun, anda boleh mengganti dengan negara lain yang anda inginkan, jika anda ingin mencari kenalan dari negara Jerman anda perlu mencatat  "GOOGLE.COM/GERMANY" dan klik "GO".

Langkah Ketiga


Kalau anda pilih Google Jepun, perlu memilih  url seperti berikut : google.co.jp
perlu anda ketahui, bahwa setiap negara mempunyai kode masing-masing. Contoh :

INDONESIA : Google.co,id
JEPANG : Google.co.jp
dan seterusnya lain-lain negara.

Selanjutnya Klik google.co.jp untuk masuk ke Google Jepun.


Sekarang kita sudah masuk kedalam Google Jepun.


Langkah Keempat

Kemudian anda bisa menulis pada kolum pencarian :



kenapa dicatat perkataan "INOUE"? Ini kerana perkataan "INOUE" adalah nama orang yang akan dicari. Begitu juga dengan nama-nama kenalan lain. Bergantung kepada kehendak anda, kepada siapa dan kenalan yang hendak dijejak. Kalau kenalan baru, boleh serkap sesiapa pun. Yang mustahak anda dapat kenalan dari Jepun dan akan terus menjejak ramai kenalan baru.





Periksalah foto-foto yang terpampang di facebooknya,

Kemudian bolehlah ADD kenalan Jepun yang difikirkan untuk menjadi teman anda.

Anda boleh melihat kenalan yang lain untuk anda ADD.






NOTA

Jika anda ingin mencari  dari kenalan dari negara lain yang anda inginkan, Perhatikan kepada kode negara, kode id Facebook, dan bahasanya. Ini kerana setiap negara berbeza-beza.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan