Isnin, 9 Jun 2014

Panduan Menggunakan Tumbir



Tumblr adalah sebuah perkhidmatan microblogging yang akhir-akhir ini menjadi sebuah laman sosial media yang sangat terkenal dan banyak disukai di internet. 

Kalau anda berminat belajar bagaimana cara menggunakan tumblr tapi belum tahu bagaimana cara memulakannya, ikutilah panduan ringkasnya cara menggunakan blog tumblr pada artikel ini. 

Untuk ke laman Tumblr dan mendaftar untuk akaun tumblr baru. Bila belum mengerti caranya, ikuti panduan berikut - cara membuat blog di tumblr .

Anda akan diminta untuk memilih nama pengguna / username yang akan menjadi nama paparan anda di papan pemuka tumblr dan juga menjadi sebahagian dari URL blog anda (namaanda.tumblr.com). 


Nama pengguna / username di tumblr tidak kekal, anda boleh menggantikannya bila-bila masa dengan membuka laman tetapan blog anda. Fahami jenis-jenis jenis posting yang ada di tumblr. 

Ada tujuh jenis jenis postingan yang boleh anda buat di tumblr. ketujuh jenis postingan tersebut adalah sebagai berikut:



  • Text. Sebuah text post mengandungi postingan anda yang terdiri daripada teks bacaan, gambar, hyperlinks, video dan mungkin juga kod-kod html boleh ditambah di sini.
  • Photo. Untuk postingan berupa sebuah gambar dengan keterangan gambar tersebut. Photo boleh di upload dari PC anda atau dari url photo yang sudah ada di web lain.
  • Quote. Mengandungi judul teks atau kutipan-kutipan kata.
  • Link. Sebuah link dari website dengan keterangan akan isi link tersebut.
  • Chat. Chat post digunakan untuk berkongsi potongan atau snippet sebuah pembicaraan.
  • Audio. mengandungi sebuah muzik dengan format file. mp3 (dapat berupa lagu, podcast atau yang lain), yang dapat langsung di mainkan melalui Flash music player. Hanya satu post audio yang dibenarkan perharinya.
  • Video. mengandungi video embedded, yang dapat di upload melalui PC, boleh juga diimport dari youtube atau vimeo.


Follow / ikuti orang dan dapatkan sendiri pengikut blog anda. Follower adalah pengikut pengguna tumblr yang subscribe ke blog anda. Ketika anda membuat post baru maka post anda akan tampil di papan pemuka mereka begitu juga sebaliknya. 

Semakin banyak follower yang kamu dapat semakin besar peluang post anda di reblogged dan di liked.Like and reblog . Jika seseorang sangat menyukai postingan anda dan mereka ingin membagikannya di blog tumblr mereka, mereka boleh me-reblog nya. Kalau salah satu postingan anda di reblog oleh seseorang maka follower mereka juga akan melihat post anda. 

Kalau tidak ingin mereblog mereka dapat me-like your post seperti di facebook.Queuing and drafts . Bila anda ingin mempublish tulisan atau post anda ketika sedang offline taruh lah postingan anda kedalam senarai publish di queue, dan pilih masa bila-bila post anda akan terbit. contoh, setiap 1 jam atau pada tarikh dan jam tertentu. 

Ciri ini sangat berguna ketika anda sedang offline tapi ingin menerbitkan posting blog anda atau ketika sedang dalam perjalanan dan tidak ada sambungan internet untuk mengurus blog tumblr anda. Customize your Tumblr . 

Laman costumize memberikan anda akses keseluruhan untuk blog anda seperti gambaran theme dan lain. cari dan pilihlan theme tumblr yang sesuai untuk blog anda. 

Tulis lah postingan karya asli anda. Pastikan teks yang ditulis tidak salah dan gampang dibaca, gambar yang relevan dan pandangan theme blog yang enak di pandang untuk mengoptimalisasi kualiti dari tiap post anda.

Kebanyakan pengguna tumblr yang terkenal menggunakan tumblr untuk satu topik tertentu. Pastikan bahan yang anda sampaikan dalam tiap post menarik, dan juga rajin-rajin lah posting paling tidak sekali sehari, hal ini untuk mencegah follower anda bosan kerana ketidak aktifan anda dan mengunfollow anda.

Apa yang saya belajar dari tumblr ?

1. tempat di mana saya dapat lihat dengan CEPAT - gambar , ilustrasi, foto dan kata-kata (quotes)
2. tempat yang membolehkan ramai orang yang kita tidak kenali mengikuti (follow) akaun tumblr kita
3. setiap orang berbeza cara pemilihan (entry) di tumblr jadi, setiap orang akan mempunyai pengikut (follower) yang berbeza-beza
4. saya lebih memilih tema yang berbentuk islamik, persahabatan, keamanan, makanan yang comel dan (art)
5. saya lebih suka (post) dari tumblr kawan-kawan yang saya (follow) atau dipanggil (reblog)
6. saya juga boleh dapat (access) tumblr dari iphone, jadi di mana-mana saja saya dapat  (reblog)
7. suami dan anak-anak saya juga suka tengok foto yang comel di tumblr ni.. dari dulu lagi blog saya lebih bersifat foto blog.. tidak berkata-kata sebab itu tumblr memang sesuai dengan saya.
8. saya juga suka bersikap tidak terus (post) foto hasil hak cipta orang lain di blog, dengan tumblr hasil kretif orang lain hanya boleh dipaparkan di tumblr tanpa kita perlu menciplak hasil orang lain dengan meninggalkan jejak seperti sumber di mana foto itu diambil supaya boleh dilihat oleh orang lain juga sebagai inspirasi.

(entry) untuk bulan Mei sebagai kenangan :

tumblr_funwithfliffy_may2011_p1

tumblr_funwithfliffy_may2011_p2

Bagaimana untuk menggunakan tumblr ?

1. silalah buka akaun di http://www.tumblr.com/ > masukkan emel , (password) klik (start posting).

2. kemudian boleh lah (explore).

tumblr_funwithfliffy_may2011_p3

tumblr_funwithfliffy_may2011_p4

dan lagi,

tumblr_funwithfliffy_may2011_p5

tumblr_funwithfliffy_may2011_p6

tumblr_funwithfliffy_may2011_p8

Tiada ulasan:

Catat Ulasan