Jumaat, 18 April 2014

10 Tips bagaimana nak membina laman web (website) atau laman blog sendiri

10 Tips bagaimana nak membina laman web (website) atau laman blog sendiri.

1.Beli Hosting dan Domain Name sendiri jika anda masih belum mempunyai laman web syarikat (bukan blog) bagi pengguna Blog Wordpress,PHP dan lain-lain.



2.Pilih platform blog yang betul diperlukan - yang terbaik dan paling banyak digunakan adalah Wordpress dan Blogger. Semuanya boleh didapati dengan percuma dan sekiranya anda ingin membeli alamat blog dan hosting boleh membelinya sendiri di Cynet.com.my  atau yang percuma di blogger.com atau wordpress.com 
***Nota (Sila ikut langkah-langkah yang diberikan semasa mendaftar blog step by step)

Sila rujuk disini >>>Klik Disini<<


3.Develop objektif pemasaran perniagaan anda 
Membangunkan gaya penulisan dan matlamat untuk blog anda. Sebagai sebuah perniagaan aspek yang paling penting blog anda adalah isi kandungan dan perkara berkaitan perniagaan anda, personaliti yang tunggal. Pilihan anda gaya penulisan akan mencerminkan bagaimana pembaca melihat dan bertindak balas kepada kandungan penulisan anda dan (jika dilakukan dengan betul) akan mewujudkan satu jsambungan yang lebih mendalam kepada pelanggan anda.

Personaliti ini boleh mengambil pelbagai bentuk dan bagi kebanyakan perniagaan berasal dari nilai-nilai teras mereka. Anda boleh menulis dalam semua bentuk tajuk dan perkara untuk mengenal pasti dengan pengunjung yang telah mengikuti perkembangan mesej teks anda.

4.Bersesuaian pada tema blog dan mencari template (atau reka bentuk laman web) yang paling sesuai dengan keperluan anda.

5.Kenalpasti berapa banyak blog syarikat anda akan perlukan
Ia adalah lebih daripada 1 dalam kira-kira 90% daripada kes-kes kecil. Tidak kira betapa kecil perniagaan anda.

6.Siapakah yang akan menulis blog dan kandungan blog tersebut
Tetapkan matlamat yang realistik untuk berapa kerap anda akan post. Menulis sekali sehari jika anda kekurangan masa,sebaliknya menulis setiap dua hari atau seminggu sekali.

7.Kenapa kebanyakan Blog atau Laman Web tidak menjadi sensasi
Membina aliran yang konsisten dan trafik yang meningkat mengambil masa dan komitmen, tetapi apabila pengunjung anda yang mengikuti perkembangan anda akan menjadi rangkaian dan kekal sebagai 'rakan-rakan.' Sebaik sahaja anda mula anda akan mendapati bahawa perkara secara beransur-ansur akan menjadi lebih mudah.

8.Mempunyai pelan promosi blog dan belajar beberapa asas carian pengoptimuman enjin dan teknik pemasaran enjin carian.

9.Pilih seorang perunding yang akan membantu anda mencapai keputusan yang maksimum. Minta khusus, kajian kes dan rujukan.

10.Iklan blog anda di Facebook,twitter dan sebagainya. Sila lihat sidebar di sebelah blog saya.(Pakar FB Likes,Facebook Script Warrior,Ingin belajar FB Ads.

Blog Tips 

Lihatlah platform blog yang paling berkesan
Pilih satu platform yang menawarkan analisis laporan terperinci, atau memasang Google Analytics atau salah satu alat percuma untuk analisis serta mengesan dan mengukur kemajuan blog anda. Anda juga perlu menghubungkan (Link) ke blog-blog lain dalam niche berkaitan yang sama dan laman web lain, ini memberikan kredibiliti laman web anda mengikut enjin carian serta membantu anda membuat rangkaian dan membuat diri anda dikenali dalam niche tersebut.

Dalam usaha untuk mendapatkan orang ramai untuk datang ke blog anda
Anda boleh meninggalkan komen yang menarik di blog popular dalam niche yang sama dengan anda. Tinggalkan link dalam komen anda. Ini akan membolehkan orang lain atau pengunjung untuk melawat kembali blog dan mengakses blog anda.

Selamat Membaca....Semoga Bermanfaat....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan