Sabtu, 3 Mei 2014

Panduan promosi di twitter

Media sosial yang boleh digunakan bagi seuatu perniagaan online adalah dengan menggunakan Twitter.Sebagai media sosial yang tergulung personal, Twitter boleh masuk ke peribadi calon pembeli.
Selain itu, penggunaan Twitter secara agresif untuk saluran promosi sebenarnya berpotensi untuk mendatangkan pembeli.
Twitter adalah sebuah platform yang membolehkan penggunanya menghantar mesej kepada orang yang menjadi followersnya (subscribe). Setiap mesej hanya boleh mengandungi 140 karakter.
Ada beberapa langkah untuk membuat Twitter yang boleh digunakan untuk memperkenalkan perniagaan online dan boleh digunakan untuk saluran promosi.
1. Memilih Username
Penjual boleh bercerita tentang seperti apa perniagaan online-nya, apa yang ia jual, bagaimana cara pembelian melalui media sosial Twitter. Ia juga boleh menceritakan behind the scene dari proses jualan barang-barangnya secara online. Oleh kerana itu, agar ceritanya tidak tercampur aduk dengan perniagaan milik orang lain, username menjadi salah satu hal yang boleh membezakan hal tersebut.
Username akan selalu muncul di setiap tweet yang dihasilkan. Pilih username yang paling mewakili perniagaan online yang dijalankan. Selain itu, penjual juga boleh memilih username dengan nama yang sama dengan username pada media sosial yang lain.
Penjual pun boleh menggunakan nama peribadinya jika memang ia lebih popular dikenali secara peribadi sebelum ini. Ini boleh jadi cara promosi awal yang cukup tepat. Selain itu, pilihlah username yang mudah ditaip oleh orang lain. Elakkan watak atau angka yang sukar diingat.
2. Membuat Profil
Selain username, bahagian dari Twitter yang akan selalu muncul pada setiap tweet adalah avatar atau gambar profil. Seorang online seller boleh menggunakan foto tersebut sebagai alat pengenalan perniagaan di jagat Twitter. Ia boleh menggunakan logo dari perniagaan onlinenya atau foto peribadi untuk avatar.
Charlene Kingston dari SocialMediaExaminer.com berkata, banyak perniagaan dalam talian yang menggunakan username dan avatar sesuai dengan nama dan wajah mereka. Hal ini membuat akaun Twitter mereka lebih kelihatan berperikemanusiaan dan menimbulkan kesan personal.
Selain itu, di laman profil, ada sebuah bahagian yang bernama header photo yang berada di bahagian paling atas laman profil akaun Twitter. Melalui bahagian ini, penjual boleh bercerita tentang perniagaan online-nya dengan media foto. Misalnya, foto stock barang yang ada di gudang seorang seller atau logo perniagaan online-nya.
Pada halaman profil, seorang pengguna Twitter dimungkinkan untuk memuat naik sendiri reka bentuk background laman tersebut. Sebaiknya, ia menggunakan logo perniagaan online-nya atau poster dari tawaran istimewa akhir tahun. Pilihlah gambar yang menunjukkan perniagaan anda adalah perniagaan yang menarik.
3. Mencantumkan Maklumat yang Lengkap
Ada tiga perkara penting yang harus dilengkapi oleh online seller di bahagian profil, yakni bio, location, dan website. Untuk mengubahnya, tekan butang setting (yang bergambar gear) di penjuru kanan atas halaman. Lalu, tekan bahagian Profile di sebelah kiri laman.
Bio boleh diisi dengan tulisan sebanyak 160 karakter. Sebaiknya, dari bio, seorang pengunjung boleh mengenal apa perniagaan online yang dijalankan oleh pemilik akaun Twitter tersebut. Charlene menyarankan, penjual menulis keuntungan yang boleh diperolehi oleh pembeli jika membeli produk yang ia jual. Hal tersebut bisa lebih menarik perhatian.
Pada bahagian location, beri tahu orang lain di mana mereka boleh mencari anda. Tulislah lokasi secara terperinci. Boleh jadi orang yang melawat profil Twitter anda berasal dari negara lain yang tak mengetahui tempat tinggal seorang seller.
Laman perniagaan online ibarat kedai bagi seorang seller. Untuk itu, ia harus memperkenalkan tokonya pada setiap orang. Termasuk pada orang-orang yang melawat profil Twitter perniagaan online-nya. Cantumkan alamat laman tersebut di laman profil.
4. Mulai Mem-follow Orang Lain
Seorang seller boleh memulakan follow pelanggan, partner perniagaan, supplier, pesaing, perniagaan yang dijalankan oleh orang yang dikenali, atau bahkan organisasi maupun lembaga yang bidangnya berkaitan dengan produk yang dijual.
Selain itu, Twitter juga boleh membantu seseorang untuk mencari orang yang anda kenal untuk di-follow dengan fiturfind friends dan mula mencari kenalan sesuai dengan kenalan yang ada pada email-nya.
Berhati-hatilah dan jangan terburu-buru mem-follow akaun Twitter dalam jumlah yang banyak. Sistem Twitter boleh menyekat akaun tersebut.
5. Mula Berbicara
Bercakap di Twitter berbeza dengan media sosial lain. Twitter terhad dengan 140 karakter.Artinya, seorang seller harus boleh mencari dan merangkai kalimat yang menarik perhatian dari followers-nya. Jangan terburu-buru untuk nge-tweet. Lihat terlebih dahulu situasi dan keadaan lini masa.
6. Memilih Topik Tweet
Soalan selanjutnya setelah mempunyai akaun Twitter adalah: Maklumat apa yang sebaiknya saya tweet?. Dalam dunia perniagaan, jawapannya akan berbeza-beza. Bergantung siapa yang menjadi target market.
Misalnya, seorang penjual jersi bola boleh memberikan maklumat seputar perlawanan bola semalam. Atau, seorang penjual kamera boleh memberikan maklumat tentang bagaimana cara membersihkan kamera.
Untuk permulaan, seorang penjual boleh menjelaskan terlebih dahulu produk apa sebenarnya mereka jual, apa manfaatnya, dan bagaimana cara mendapatkannya. Penjual sebaiknya membuat perancangan tentang topik dari tweet-tweet-nya.
Misalnya, di setiap rabu malam, penjual jersi bola akan berkongsi maklumat seputar pasukan-pasukan bola sepak. Lalu, di hari Khamis ia akan mengadakan kuiz yang berhadiah kupon diskaun. Maklumat-maklumat seperti ini boleh membuat followers mempunyai alasan untuk selalu memperhatikan lini masa Twitter penjual.
7. Arahkan Traffic pada Laman Perniagaan Online
Twitter adalah sebuah media sosial yang boleh mendatangkan traffic pada laman perniagaan online seorang seller. Agar jumlah traffic besar, seorang seller boleh menyenaraikan link laman perniagaan online-nya di tweet yang berkaitan.
Misalnya, ia mau mengkhabarkan bahawa ada beberapa siri produk terbaru di bulan April.Maka ia boleh menuliskan See our latest gorgeous product here: t.co/hysg24j. Jika link yang berada di tweet tersebut (t.co/hysg24j) diklik, maka laman laman perniagaan yang mengandungi katalog produk bulan April akan tampil.
Satu tweet hanya boleh menampung 140 karakter. Oleh kerana itu, gunakanlah URL Shortener untuk membuat link yang panjang tersebut menjadi lebih pendek. Atau, Twitter akan secara automatik menukar link yang panjang menjadi link yang hanya mengandungi 20 karakter.
8. Ciptakan Online Presence yang Kuat
Akaun Twitter yang dibuat oleh seorang online seller bertujuan untuk menyokong kewujudan kedai online-nya. Agar hubungan ini sentiasa kuat, sebaiknya online seller menghubungkan antara media sosial dengan laman kedai online-nya.
Ada beberapa perkara yang boleh dilakukan, misalnya dengan menyenaraikan butang follow di laman kedai online atau yang biasa disebut dengan Twitter Follow Button. Dengan logo Twitter di setiap halaman laman web kedai online, pengunjung boleh terus menekan butang tersebut dan langsung diarahkan untuk mem-follow akaun Twitternya.
Selain itu, seorang seller juga boleh menambah alat Twitter di kedai online-nya. Sehingga pengunjung kedai online boleh melihat tweet-tweet terakhir yang dihasilkan oleh seller tersebut.
9. Mobile
Respon yang cepat selalu diharapkan oleh calon buyer maupun pembeli. Tapi, seorang seller tak selalu memegang komputer dan memantau aktiviti Twitternya.
Agar tidak mengecewakan pembeli kerana mention-nya tak dibalas atau direct message-nya tak dibalas, seorang seller sebaik men-set up akaun Twitternya pada peranti mudah alih atau handphone-nya. Sehingga, seller boleh langsung mengetahui melalui pemberitahuan jika ada mention, replies, atau direct message yang masuk.
10. Tweet Foto
Gambaran visual selalu menarik perhatian manusia. Seorang seller sebaiknya men-tweet foto-foto dalam jangka waktu tertentu atau pada saat memang diperlukan. Supaya, akaun Twitternya tetap kelihatan hidup. Ia boleh mem-post foto-foto produk terbaru atau foto hadiah yang akan diberikan pada kuiz minggu ini.
11. Tweet Video
Twitter juga membenarkan seseorang untuk mem-post video ke dalam timeline-nya. Selain itu, setiap followers yang ingin melihat video itu pun boleh langsung menekan butang View Media kemudian Play. Sehingga, mereka tak perlu repot-repot membuka tab atau window baru untuk memaparkan video dari saluran YouTube atau lain-lain.
12. Atur Followers dalam Conversation List
Semakin banyak akaun Twitter yang di-follow, semakin banyak pula tweet-tweet yang muncul di timeline. Tweet-tweet tersebut kemudian bukan mengandungi tema yang sama.Agar lebih fokus dalam mendengar maklumat dari akaun-akaun Twitter yang di-follow, seorang seller boleh membuat list pada akaunnya.
List membolehkan seorang pengguna Twitter hanya mendengar atau melihat tweet-tweet yang dihasilkan oleh orang-orang yang menjadi anggota list tersebut. Selain itu, seseorang juga boleh membuat list dan memilih anggotanya sesuai keinginannya.
Seorang seller boleh membuat list dengan kategori customer, potential customer, inspiring people, atau partner business.
13. Gunakan Hashtag
Hashtag digunakan untuk menyelesaikan topik atau mesej yang dimaklumkan melalui tweet.Jika list mengkategorikan maklumat dari orang atau username, hashtag mengkategorikan maklumat sesuai pesannya. Hashtag juga digunakan untuk memberi tahu tema apa yang sedang dibahas di dalam sebuah rangkaian tweet.
Misalnya, seorang seller kamera sedang membicarakan produk terbarunya di bulan Mei. Lalu, ia menambah tagar # IncredibleMay di setiap akhir tweet-nya yang berisi tentnag penjelasan produk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan